Как се е променил интериорният дизайн през последните 600 години
Интериорният дизайн е изкуство и наука. Той умело комбинира креативност, функционалност и красота. Той е именно онова, което кара една стая да сияе, а човекът пристъпил в нея – да се чувства приятно. А зад всичката тази изящност се крие и дълга и впечатляваща история

Art Deco Style Room (Photo by © Historical Picture Archive/CORBIS/Corbis via Getty Images)

Проектантите от HomeAdvisor са създали илюстрирана времева линия, която показва как еволюира интериорният дизайн през последните 600 години, а колегите от 1kam1.com ни канят да се потопим в красотата на всеки един период:

Ренесанс (1400-1600)

“Изкуството и културата се възраждали с разпространението на френския Ренесанс в Европа. Архитектите, вдъхновени от новото усещане за свобода, преоткрили отново уменията си за фини детайли. Арабските и азиатските влияния дават нов живот на декоративните изкуства, а вниманието към симетрията и геометрията внася ново усещане за хармония в европейските интериори. В типичния хол от Ренесанса има бюфет във форма на палата и турски килим от 14 век. И двете неща са били известни в интериорния дизайн по време на Ренесанса в Европа.”

Барок (1590-1725)

“Турските килими изпадат от модата, тъй като по-богатата и сложна архитектура идва със съответните аксесоари. Католическата църква е била първата институция, която развива това ново усещане за изобилие, за да впечатли необразованото население с богатството и властта си. Дори рамките на картините изглеждали сякаш капят от злато. Под позлатения лак дървените конструкции на мебелите често били направени от тропическо дърво. Други екзотични материали като слонова кост и мрамор са били използвани често, а цветните схеми били драматични и сетивни.”

UNSPECIFIED – CIRCA 2004: The “Pauluszimmer” of the prelacy of the Geras Monastery in the Austrian Waldviertel, Living room suite with a table and religious paintings on the walls, Photograph, Around 2004 (Photo by Imagno/Getty Images) [Pauluszimmer in der Pr?latur des Stift Geras im Waldviertel, Sitzgruppe mit Tisch und relig?sen Gem?lden an den W?nden, ?sterreich, Photographie, Um 2004]

Неокласически (1780-1880)

“Откриването на руините в Помпей довело до нови разбирания за римската и гръцката архитектура. Това вдъхновило движението за изисканите и вечни принципи на дизайн, освободени от надутостта и новостите на бароковия период. Цветовете са били омекотени и недраматични, а умерената палитра подчертава стоическото усещане за форма.”

Изкуства и занаяти (1860-1910)

“Това движение е възникнало в Англия като реакция срещу механизацията на творчеството и икономическите несправедливости на индустриалната епоха. Макар че, това не е толкова стил, колкото подход, интериорите от този период са притежавали обща простота, качествени материали и връзка с природата. Акцентите върху дървото, месинга и майсторство на изработката придават текстурирана тъмна и земна палитра на интериора.”

19th Century European Print Depicting Sitting Room Design in Arts and Crafts Movement Style (Photo by © Historical Picture Archive/CORBIS/Corbis via Getty Images)

Ар Нуво (1890-1920)

“Ар Нуво е било “ново изкуство” за новият век. Интериорните дизайнери са смесвали ръчни с индустриални техники, което се е оказало скъп процес. Мебелите и аксесоарите са били екстравагантни и модерни, показващи влиянието на японско изкуство, което европейските художници видели за първи път в края на 19 век.”

Ар Деко (1920-1960)

“Ар Деко е било бляскаво празненство. Интериорните дизайнери са били вдъхновени от геометрията и движението на машинната епоха, материалите и символите от древните култури и прераждането на природата. А и не са се страхували да ги използват всички заедно. Голямото разнообразие на материали създавало усещането за разкош: лакирано дърво, витражи, неръждаема стомана, алуминий, скъпоценни камъни, кожа, ярки цветове и поразителни контрасти внушавали сила и самоувереност.”

https://www.instagram.com/p/BVMfn-wFAoU/

Модернизъм (1880-1940)

“Модернизмът, както при изкуствата и занаятите не е толкова стил, колкото философия. Швейцарският архитект и дизайнер Льо Корбюзие е казал, “Къщата е машина за живеене”. Модернистичният дом е бил проектиран да е удобен, функционален и достъпен. Тези “ограничения”’ са вдъхновили първото поколение професионални интериорни дизайнери и често се вижда връзката между интериора и индустрията на 20 век.”

Баухаус (1919-1934)

“Дизайнът на Баухаус е радикална подкатегория на модернизма с по-голям акцент върху човешкия дух и майсторлъка. Както при модернизма, формата следва функцията. На пример основата структура на мебелите не е била скрита , за да ги направят по-красиви.”

Mr. J. C. Pritchard’s sitting-room in the Isokon Lawn Road Flats, London, England, designed by Wells Coates’, 1936. Walls in panelled Venesta birch, carpet by Heal & Son Ltd, electric heating unit designed by Wells Coates. Adjustable bookshelves of birch, rubber plant on stand of aluminium alloy, designed by Marcel Breuer, sofa-bed designed by Alvar Aalto with fabric designed by Otti Berger. Berger and Breuer were pupils at the Bauhaus under Walter Gropius. Velvet curtains by John Lewis & co, London. The Isokon building opened in 1934 as an experiment in minimalist urban living. Most of the flats had very small kitchens as there was a large communal kitchen for the preparation of meals. From Decorative Art 1936 – Year-Book of The Studio, by C.G. Holme. [The Studio Limited, London, 1936]. Artist Unknown. (Photo by Print Collector/Getty Images)

Средата на века (1930-днес)

“Това движение възниква като по-спокоен, по-достъпен вариант на модернизма с повече естествени елементи. Интериорните дизайнери са използвали рустични елементи и по-свободни цветни схеми. Мебелите изработени от материали като ратан, бамбук и ракита са както естествени, така и модерни в всекидневната. Абажурът и стоящата лампа на нашата снимка взаимстват формалните елементи от модернизма и Баухаус, но притежават закачливия външен вид на градинарски инструменти.”

Постмодернизъм (1978-днес)

“Постмодерният дизайн показва влияния от различни художници на сюрреализма. През 1980-те години дизайнерите са отхвърлили правилата на модернизма и са започнали новия подход към интериорния дизайн с чувство за хумор и смелата увереност, която свързваме с това десетилетие. В постмодерния хол мебелите и предметите са тема за разговор защото всеки от тях прилича на нещо друго или има визуална шега.”

A futuristic rounded bedroom in the Bubble Palace is decorated by a contemporary artist in soft blues. Le Palais Bulles, or The Bubble Palace, sits atop a hillside in Theoule-sur-Mer in the French Riviera, overlooking the Mediterranean Sea. The futuristic mansion, comprised of rounded rooms with rotating floors, was designed by Pierre Cardin and architect Antti Lovag. (Photo by Eric Robert/Sygma/Sygma via Getty Images)

Снимки: Getty, Instagram

Лайфстайл

[the_ad id="55508"]

Свързани
Публикации