Тиери Хайнс: „Потребителите все повече търсят по-доброто качество.“
Промените в потребителското търсене ни срещна с Тиери Хайнс, директор на Конкурс Мондиал Брюксел „Спирит Селекшън“, според него ценителите на високо-алкохолни напитки искат да знаят повече за продуктите, искат да получават повече информация, искат да знаят за произхода на всяка напитка

Тиери Хайнс е един от най-прецизните познавачи на високо-алкохолните напитки в света. Той е и сред водещите глобални специалисти в областта на все по-популярната категория спиртни напитки от Китай – байдзиу. Конкурс Мондиал Брюксел „Спирит Селекшън“ е най-реномирания международен конкурс, който оценява ежегодно спиртни напитки от цял свят и присъжда медали и отличия за най-добрите от тях. Г-н Хайнс е на специално посещение в нашата страна, за да връчи награди на отличили се български производители, участвали в последния конкурс, който се проведе в края на миналата година в Брюксел.

Международният експерт отдели специална част от престоя си в България, за да посети единствения Маутай център на Балканите. Той бе впечатлен от топлото българско гостоприемство и разнообразието от коктейли, в основата, на които е именно знаменитото байджу, приготвени от миксолозите на Nomad Barman.

Г-н Хайнс, вие сте сред най-добрите световни експерти по китайски байдзиу, но следите ли българския пазар за спиртни напитки?

Не е лесен въпрос, защото не живея в България и не познавам добре ситуацията тук. Но мисля, че няма толкова голяма разлика с това, което е в световен мащаб. Забелязахме тренд на пазара за напитки към „премиумизация – потребителите да търсят и пият все по-добри напитки, с по-добро качество. Може би консумират по-малко, но не съм сигурен, защото все още пазарът на спиртни напитки е първостепенен за дистрибитурите. Премиумизацията“ е много важна. Хората искат да знаят какво пият, от къде идва и търсят все повече качествените продукти.

По отношение на напитките от България, на конкурса Спирит Селекшън забелязахме, че имаме повече мостри и участие от преди и българските спиртни напитки се представят много добре в състезанието. Особено гроздовата ракия и виненото бренди.

А какво мислите за българските вина и тяхното развитие?

Всъщност знаете, че съм белгиец и в Белгия имахме възможността, мисля, че беше преди 30 години, да опитаме първото българско вино. Продават се доста добре, поради усилията на някои дистрибутори. В началото имаше еднa или два марки. Сега има по-голямо разнообразие. Хората познават българското вино, но когато аз търся българско вино, аз лично търся местните сортове като Димят, Рубин или Мавруд. Защото нямаме такива сортове в Западна Европа. Но като цяло, в Белгия се представят добре и са с добро качество.

В Spirit Selecton обикновено правите дегустации на сляпо, но колко важно е опаковането на продукта и визуалната концепция? Смятате ли, че производителите трябва да се фокусират върху качеството или маркетинга?

Това е сложен въпрос. Eстественo, първата стъпка е създаването на самия продукт и постигането на добро качество, но бих казал, че технологията е ясна, има много специалисти способни да произвеждат качествени спиртни напитки в момента, но предлагането на спиртни напитки и вина на пазара е огромно и трябва да постигнете отличаване. Потребителят първо ще види бутилките по рафтовете и вие трябва да постигнете ясна видимост и отличителност на пазара, така че маркетинговата част е наистина ключa към успеха на марките – както за нови, така и за утвърдени марки, ако искат да запазят пазарния си дял. Mаркетингът е много важен, но разбира се трябва да гарантирате и качество зад него, защото в противен случай потребителите ще се откажат от продукта или ще се предпочетат друг. Качеството е задължително, но маркетингът е изключително важен и същевременно е доста трудно да убедиш производител, че трябва да инвестира съществени парични средства в тази насока.

Има ли специфични тенденции в спиртната индустрия, свързани с пандемията на COVID-19, виждате ли „дигитализация“ на индустрията?

Това, което започна още преди пандемията е, както споменах, че хората все повече търсят по-доброто качество, искат да знаят повече за продуктите, искат да получават повече информация, искат да знаят за произхода, дали е от местни производители и т.н. Пандемията разви този тренд. Хората имат може би и повече време да търсят допълнителна информация. Това не е новост, но, да, пандемията допринесе за развитие на тези тенденции – онлайн предлагане, доставки до дома, поръчки от сайтове, всичко това нарастна много и тези неща няма да се променят и ще продължат. Мисля, че някои потребители може да се върнат към предишните си навици преди пандемията, но 20-30 % ще продължат с новите тенденции и определено пандемията увеличи много дигитализацията на бизнеса и това ще остане.

Бихте ли споделили с нас вашето мнение за мексиканския мескал, който процъфтява през последните години и потенциала му да се превърне във важна категория?

Въпрос, за който специалистите обичат да говорят. Смятам, че мескалът е повече в устите на журналистите, отколкото в реалността на продажбите. Има различни причини за това. Разбира се набляга се много на PR-a, споменава се много в списанията. Барманите обичат да говорят за това, защото е нов, интересен, много крафт продукт. Те обичат и креативността, да творят нещо различно, а мескал носи нещо ново в категорията и профила на ароматите. Но мисля, че продажбите все още са много малко и простата причина за това е, че Мескал има много малко производство и трябва да чакаш много дълго, за да получиш продукция на агавето, наричано още еспадин – отнема около 15-20 години за нормална реколта. Не е възможно да се разширят площите лесно и ще продължава да е много ограничено, крафт производство. Също напитката е с т.нар. „придобит вкус“, не е за всеки и е скъп продукт, особено ако е с добро качество. Не ме разбирайте погрешно. Обичам Мескал, но не вярвам в това да достигне големи продажби и че някога ще се превърне в голяма категория.

Като експерт по китайски байдзиу бихте ли ни споделили повече подробности за него и как той се приема от европейците?

За да разкажа накратко за това какво е байдзиу – мисля, че е нужен цял живот, за да го разбереш. Това е най-неразработената категория спиртни напитки. Само, за да дам идея на хората – байдзиу е около 30-35% от общото количество спиртни напитки в света. Това е една трета. От 8 до 12 милиарда литри байдзиу се произвеждат всяка година. Това е едно голямо езеро. И има такова разнообразие, че е трудно да обясниш какво точно е байдзиу, защото може да има по-голяма разлика между два вида байдзиу, отколкото между текила и уиски. Така че е много разнообразно. Определят се 3 категории от напитката, а китайците различават 12. Има толкова много производители, толкова възможности и различни съставки. Не ми казвайте, че не харесате байдзиу, тъй като със сигурност мога да намеря байдзиу, което да ви допадне. Просто има прекалено много възможности.

Очаквате ли китайският байдзиу да стане толкова популярен, колкото другите основни спиртни категории с подобно качество на европейския пазар?

Не мога да предвидя бъдещето. Много е трудно да се каже. Разбира се това е голяма категория. Не виждам защо да не излезат от границата и да не заемат дял от пазара с напитки по целия свят. Имат голяма финансова обезпеченост, байдзиу индустрията има всички средства, ако го пожелаят. Към момента казват, че 99% от байдзиу се консумира само в Китай. Много малко се експортира навън. Ако наистина искат, могат. Имат място по света. Просто трябва да комуникират различни неща. Първо трябва да направят продукта достъпен, защото ако не можеш да го намериш няма смисъл. Ето тук разполагате с наличности. Останалото е маркетингова стратегия, защото трябва да се обясни категорията. Трябва да се поясни какво е байджу, тъй като хората не са запознати какво е това. Трябва да се обясни категорията по подходящ начин и след това да се даде възможност на хората да опитат – като презентации, дегустации и мастър класове. Друго важно нещо е тенденцията китайските производители да предпочитат да работят индивидуално. Трудно им е да работят с другите, а ако искат да навлизат на световния пазар, трябва да работят ръка за ръка, обединени. Техните категории байдзиу – силен аромат, лек аромат и аромат на соев сос трябва да обединят усилия, за да комуникират категорията и тогава ще постигнат успеха. Това е трудно. Маркетингът ще е важен за възприемането на продукта от хората, има много неща за свършване. Иначе, имат продуктите, качеството, средствата и е въпрос само на свързване на нашата култура с тяхната и как това да се комуникира.

В Китай байдзиу се консумира по време на цялата вечеря и при стайна температура. Какво бихте препоръчали на европейците – как трябва да го консумират? С каква храна? Трябва ли да го охладят, да сложат лед, да пият като аперитив или само като храносмилателни средства или в коктейли?

Това също не е лесен въпрос. Зависи за коя страна говорим. Например в Западна Европа никога не пием твърд алкохол с храна. Консумираме го като аперитив, диджестив или в коктейли. В България вие консумирате спиртни напитки и по време на хранене. Като ракия с шопска салата. Вашата култура на консумация на алкохол е по близка до тяхната, отколкото нашата. Така че това е трудно. Мисля, че това е възможност да се убедят хората в България и в източните страни, в които традициите и консумацията са идентични. Докато в западните страни вярвам повече в аперитивното налагане и особено в коктейли. С възстановяването на коктейлната индустрия има толкова много възможности пред байдзиу – разнообразието на коктейлите с байдзиу е огромно. Няма липсва на креативност при работа с Маутай и останалите брандове байдзиу при създаването на коктейлите. Зависи от маркетинга с коя храна ще се препоръча за комбинация. Има толкова различни комбинации за байдзиу с храна – с меса, салати или десерти. Светът е отворен за съчетаването на храните и напитките.

Какво мислите конкретно за марката Moutai и как бихте я описали на човек, който никога не я е опитвал?

Както казах има 3 основни категории байдзиу и Маутай спада към категорията „ с аромат на соев сос“ . Това е, вероятно, най-добрата или една от двете най-добри категории байдзиу в Китай. На мандарин Маутай означава сос. Може да отличите този „соев сос ароматен“ стил, който понякога прилича на йогурт. В него има много вкус на меса, соев сос и соленост – това са неща специфични за Маутай.

Бихте ли препоръчали Moutai на начинаещ, който още не го беше опитал и какво бихте им препоръчали да опитат – правилната напитка или коктейл?

Ако искате да се запознаете с байдзиу, все някога трябва да започнете и е по-добре да го направите с високо качествен продукт, като Маутай. На пазара има много видове байдзиу с ниско качество. Маутай е на върха, това е продукта с най-добро качество в Китай и всички знаят това. Така че, ако сте любител на опушени уискита ще кажа: Давайте! Пробвайте Маутай! Защото това е най-близката категория и най-близкия продукт до напитката, заради различните месни, солени и вкусни умами нотки, които можете да откриете в торфени уискита. Така че, опитайте! Може да започнете с шот или да добавите лед. Китайците биха се изненадали, ако ви видят да си слагате лед в Маутай, но бих казал защо не? Вие решавате! Има и много лесни рецепти за различни видове коктейли, които може да опитате. Един обикновен лимонов сок с Маутай например е нещо много семпло. Повечето хора харесват тази съставка и се приготвя лесно. Може също да направите коктейли с Маутай, опушено уиски, джинджър ейл и лимон. Също е страхотно. Малко по-сложен е, тъй като не навсякъде има джинджър ейл, но самото му приготвяне е също толкова лесно.

Александра Томова
Александра Томова
Александра Томова e главен редактор на сайта codefashion.bg. Тя е с бакалавърска степен Испанска филология и магистър Журналистика и медии. Нейната страст са модата, литературата, новите технологии. Работи като редактор и сценарист на предванията в ефира на Code Fashion TV. Занимава се още и с видео монтаж и постпродукция на телевизионно съдържание.

Новини

[the_ad id="55508"]

Свързани
Публикации