Брат срещу брата: какво се случва между братя Гвасалия?

В исторически план, семейните вражди може да достигат неподозирани или нечувани нива на жестокост, както и да имат фатални последици за мнозина. А в света на модата имаме двама братя – Демна и Гурам Гвасалия, creative директорите зад брандовете Balenciaga и Vetements, които сякаш непрестанно са в странна битка помежду си. Последната колекция на Vetements бе поредният повод да се възобнови дискусията – има ли наистина проблем в семейство Гвасалия или всичко е един безкраен (добре изпипан) медиен трик и начин фамилията да остане под светлините на прожекторите?

В Ретроспекция …

Vetements бележи своето начало през 2014 година като Швейцарска луксозна модна къща и “дизайнерски колектив”. Успехът е почти мигновен – брандът е абсолютната невиждана дотогава сензация и покорява всички медии. В този момент става ясно, че главният дизайнер в “колектива” е Демна, тъй като брат му Гурам е поел позицията на CEO на бранда. Едва три колекции по-късно, през 2015 година, Демна е поканен да заеме поста на главен креативен директор на Balenciaga. Той приема, като все още на този етап остава част и от Vetements. 

Двамата братя покоряват целия свят през 2016/2017 и преобръщат представите ни за мода на 180 градуса. Всички знаят кои са, всички искат да носят Vetements, всички искат да станат част от този “antiglamour” тренд.

Паралелно с Vetements, Balenciaga бележи същите успехи, но в много по-голям мащаб, което кара всички модни фанатици да си задават въпроса – “Има ли шанс за по-малкия брат, или цял живот ще трябва да вирее някакси под сянката на по-големия си брат?”. През 2019 година, Демна официално напуска ‘семейния бранд” и се посвещава изцяло на Balenciaga. В този момент всички погледи са вперени в Гурам, по-скоро в очакване той да ликвидира бранда и да се насочи към нещо друго. В отговор на очакванията обаче, той възобновява бранда като прави и новата дивизия VTMNTS.

По отношение на дизайните на двамата братя – идвайки от едно и също място, преминавайки с цялото си семейство през едни и същи трудности като малки, може би има известна логика вдъхновението и на двамата да има своето начало в горе-долу едни и същи емоционални състояния. Но къде точно лежи границата между вдъхновение и буквална безапелационна кражба на идеи? Затруднението да определим къде точно започва и приключва плагиатството, започва и приключва с Vetements – бранда, който братята създават заедно. Добре е да добавя и че никога не е имало публична дискусия по повод на евентуалната кражба на идеи. В повечето случаи (както в момента правя и аз хахаха), почитателите на модата започват да анализират случващото се между двамата братя, като правят паралели между колекциите, декорите, локациите. А там съвпаденията сякаш също хич не са малко.

Calm before the … storm?

Преди изобщо широко да започне да се спекулира кой кого и как краде и преди всичко да бъде превърнато в онлайн представление за масите, Гурам си позволява, в интервю през лятото на 2022 година, да сподели, че времето на брат му изтича и скоро настъпва неговият момент. В същия разговор той споделя, че не смята, че брат му би могъл да се задържи дълго време на модния подиум като криейтив. Не пропуска и да отбележи, че за възрастта си е доста по-напред в модния бранш, отколкото брат му Демна е бил на същите години. Впоследствие Гурам, може би мотивиран от жуженето, което той волно или не постоянно предизвиква по темата, пренася борбата за надмощие по социалните мрежи и платформи. Той свободно започва да споделя с последователите си детайли за плагиатството от страна на “другия бранд” (както той го нарича) – чрез поставени едно до друго изображения на модели. За да доразпали огъня съвсем, Гурам публикува снимка на майка си от ревюто на брат си, което тя открива – облечена с внушително, в стила на Balenciaga,  черно-синьо палто, а отдолу пише: “Горд съм да видя как майка ми открива шоуто на Balenciaga. Жалко, че не бях поканен да присъствам. Моля се за душата на брат ми. Бог да го благослови”.

По-малкият от двамата братя Гвасалия започва свободно да демонстрира близост с приятелите и музите на брат си, изграждайки си доста полярен парти непукистки и откровено скандален социален образ. Истина е, че в опитите си да очерни името на брат си, той продължава да му прави страхотна реклама и наистина насочва още повече погледи към Демна. За щастие или не на всички ни, той не реагира на провокациите от страна на Гурам и говори пред медии само когато се налага. Въпреки това, медиите не могат да спрат да се ровят и до ден-днешен в семейния бизнес на двамата братя от грузински произход. 

Последната клечка кибрит, която в момента плавно разпалва пак страстите, е последната колекция на Vetements, представена миналата седмица. Котешката пътечка бе осеяна с популярни и любими лица от музикалния и шоубизнес, не липсваха звезди и в публиката. С оглед на страстта, с която малкият брат Гвасалия се старае да компрометира професионалния и творчески образ на брат си, но не и да влага същите усилия в това да направи нещо уникално и невиждано досега от тази фамилия, за мен беше доста забавно да видя как палачинката се обръща.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GURAM GVASALIA (@gvasalia)


Без притеснение ви споделям, че имаше определени моменти по време на ревюто, в които специално проверих дали не съм си пуснала случайно видео на Balenciaga от 2022 по погрешка. Отговорът е не. Не бях аз, бяха Vetements. С риск да разбуня някой друг дух – почти всеки дизайн от последното ревю на Гурам Гвасалия е двойник на дреха, правена или от Balenciaga, или от Vetements, докато и двете са под творческата директура на Демна. От роклята от DHL тиксо, с която беше облечена Джиджи Хадид, през великолепните богати флорални рокли, та чак до синьо-черното палто – почти всеки един дизайн на Vetements SS25 е повече от идентичен с нещо, някога вече направено от Демна Гвасалия. Гвоздеят на програмата, за мен, с който мисля че бих могла да приключа тирадата си, е бялата тениска със зелена ябълка, под която пише “Be yourself”. Balenciaga пуска преди почти 3 години черна тениска с логото на компанията Apple, под която пише “Be different” 🙂

To sum up …

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GURAM GVASALIA (@gvasalia)


Понякога имам странното усещане, че има шанс да живеем в симулация. Също така съм наясно и как работи маркетингът, което не спира да ме кара да се питам какво за бога се случва зад кулисите и в главите на десетките специалисти, които се грижат за бранд имиджите както на Balenciaga, така и на Vetements. Единственото ми опасение е, че ако този Гвасалия трик продължи да работи по начина, по който работи от 2019 насам, никога няма да разберем “кой-кого?”. Сигурна съм, че ни очакват много хлябове и поне три пъти по толкова зрелища. Дано все пак, в определен момент, да получим и малко повече оригинални дизайни, направени с любов за нейно величество – Модата. 

 

Снимки: Getty Images/ Instagram

Свързани Публикации