TREND OF THE MONTH: Има ли в менюто ви по-евтини дрехи?

Елица Стойчева
Време за четене: 4

В сектора все повече се говори за Recession-Related стил или на български модата във време на икономическа несигурност

От месеци светът на модата се тресе от спад в продажбите на луксозните марки. Още през април френската група за луксозни стоки Kering съобщи, че приходите ѝ за първото тримесечие са се понижили с 14% до 3,9 млрд. евро, тъй като продажбите на водещата ѝ марка Gucci са спаднали драстично. Louis Vuitton и Dior също отчитат значителен спад в продажбите за последното тримесечие. Отиват ли си лачените марки?

От глад умри- гъзар бъди

Поговорка, която не се отнася само за балканския потребител. Но е видно, че по-бюджетното пазаруване все повече се налага като тренд дори сред най-богатите. Икономическите кризи не се отразяват само на борсите и портфейлите — те проникват дълбоко и в начина, по който се обличаме. Така нареченият recession-related стил (или „стил, вдъхновен от рецесията“) е моден отговор на икономическа несигурност, която пречупва тенденциите през призмата на разум, устойчивост и функционалност.

Минимализъм с Мисъл

Когато джобовете се свиват, гардеробите също стават по-смислени и една идея по-смирени. Времената на рецесия пораждат нужда от капсулен гардероб – селекция от базови, лесно съчетаеми дрехи, които издържат във времето. Цветовете стават по-неутрални – бежово, черно, сиво, тъмносиньо – за по-голяма универсалност. Модата се отдръпва от крещящото и преминава към чисти линии, качествени материи и вечен дизайн.

„Quiet Luxury“ срещу Лого Мания

В икономически турбулентни периоди отново изгрява т.нар. тих лукс (quiet luxury) – стил, който залага на ненатрапчивия шик и майсторството на изработката, а не на логата и който за поредна година е сред водещите трендове. Марки като The Row, Loro Piana и Totême стават символи на „богатството без показност“. Това е стил, който говори с материята, кройката, а не с надписи.

Възраждане на Втората Употреба

Със засилващия се фокус върху устойчивостта и икономичността, винтидж и second-hand модата бележат ренесанс. Те не само предлагат по-достъпни варианти, но и добавят уникалност. Съвременните „модни икони“ често смесват high street с находки от базари и онлайн платформи като Remix или ThriftSheep.

DIY и Upcycling: Новата Креативност

По време на криза хората често се обръщат към собствената си креативност – да преработват, преправят и персонализират дрехи. Старите дънки стават нови поли, мъжки ризи се превръщат в дамски рокли. Това е не просто начин да спестиш, а и форма на себеизразяване – модата като протест срещу консуматорството.

Корпоративен Стил с Обновен Подход

Дори офис стилът претърпява трансформация – вече не става дума за скъпи костюми, а за умело съчетани винтидж блейзъри с базови тениски и удобни обувки. Работната визия става по-„човешка“, по-достъпна, но без да губи от работната етика.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tamu McPherson (@tamumcpherson)

Recession-related стилът не е просто модна тенденция – той е културен отговор, стил на съществуване, който залага на разум, дълготрайност и индивидуалност. В свят, в който несигурността е новото нормално, дрехите ни отразяват нашето желание за стабилност и стойност – не просто външна, но и вътрешна. И както ни е завещалала Вивиън Уестууд:

“Пазарувайте по – малко, но по -качествено!”

Елица Стойчева

Автор

Сподели статията